راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال

درایو دیسک سخت (HDD) یا درایو سخت یک دستگاه ذخیره سازی داده ثابت است. هارد دیسک‌ها امروزه شاید محبوب‌ترین دستگاه‌های ذخیره سازی موجود در بازار باشند. آنها را در اکثر رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های ذخیره سازی خواهید یافت. هارد دیسک‌ها از فناوری ذخیره مغناطیسی برای ذخیره و بازیابی داده‌ها با استفاده از دیسک‌های چرخان استفاده می‌کنند. از این رو هنگام استفاده، کمی صدا تولید می‌کنند. بدون هارد دیسک، نمی‌توانید نرم افزارهای کاربردی مختلف خود را نصب کنید. پس، این قطعه جز مهمی از سیستم شما تلقی می‌شود.

هارد دیسک اینترنال
راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال

پس از نصب سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی خود، کارهای دیگری در تظار شماست. احتمالاً شما دوست دارید فایل‌های چند رسانه‌ای خود را همواره در دسترس داشته باشید. این فایل‌ها می‌توانند به صورت تصویر، فیلم، موسیقی و غیره باشند. حتی ممکن است برای سرگرمی خود، چند بازی ویدیویی نیز نصب نمایید. حال که ظرفیت هارد دیسک شما ممکن است رو به پر شدن رفته باشد، شما به فضای ذخیره سازی جدیدی نیاز خواهید داشت.

اگر قصد خرید هارد دیسک دارید، نکاتی را باید در نظر بگیرید:

۱. ظرفیت ذخیره سازی هارد دیسک

با افزایش استفاده روزانه ما از فضای ذخیره سازی، نیاز به خرید یک هارد دیسک جدید احساس خواهد شد. زمانی می‌رسد که متوجه می‌شوید ۵۰۰ گیگابایت ظرفیتی که داشتید، دیگر کافی به نظر نمی‌رسد. در یک رایانه رومیزی می‌توانید هارد دیسک دوم، سوم و یا چهارم را به رک اضافه کنید. از طرفی لپ‌تاپ‌ها، خیلی فضای کافی برای افزایش ظرفیت ندارند. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که هارد درایو خود را با یک حافظه دیگر، با ظرفیت ذخیره سازی بیشتر عوض کنید. به خاطر داشته باشید، هر چقدر بیشتر به ذخیره سازی علاقه‌مند باشید، باید هزینه بیشتری برای آن بپردازید. اگر استفاده شما از رایانه، فقط شامل مرور اینترنت و اجرای چند برنامه است، هیچ دلیلی وجود ندارد که ظرفیت ذخیره سازی زیادی را برای آن در نظر بگیرید.

۲. سرعت چرخش هارد دیسک

سرعت‌هارد دیسک‌ها با هم برابر نیست. درایوهای سخت از کمیتی به نام دور در دقیقه (RPM) استفاده می‌کنند. هارد دیسک‌ها در سرعت‌های ۴۲۰۰/۵۴۰۰/۷۲۰۰ و همچنین ۱۰،۰۰۰ دور در دقیقه ارائه می‌شوند. طبیعتاً هرچه RPM بیشتر باشد، هارد دیسک با سرعت بیشتری داده‌های شما را پردازش می‌کند. به طور متوسط، اکثر هارد درایو هایی که در رایانه‌های شخصی پیدا می‌کنید با سرعت ۵۴۰۰ دور در دقیقه کار می‌کنند. تولیدکنندگان برای کاهش هزینه‌ها این سرعت را عموماً بر می‌گزینند تا بتوانید برای قطعات مهم‌تر هزینه نمایید.

 

HDD
هارد اینترنال

در معیارهای خرید خود مشخص کنید چه میزان سرعت چرخش برای شما مناسب‌تر می‌باشد. ما ۷۲۰۰ دور در دقیقه را توصیه می‌کنیم. صادقانه بگوییم، ۱۰،۰۰۰ دور در دقیقه، بیش از حد زیاد است، مگر اینکه شما یک کاربر حرفه ای، مثلاً یک گیمر باشید. پس از ظهور SSD (Solid State Drive) و SSHD (Solid State Hybrid Drive)، سرعت هارد‌ها در مقابل آن‌ها خیلی ناچیز به نظر رسید. فناوری که در ابتدا خیلی از آن استقبال نشد، اما طی چند سال به طور حیرت انگیزی مورد استفاده قرار گرفت. در بخش‌های بعدی بیشتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

۳. هارد دیسک داخلی (اینترنال) یا هارد دیسک خارجی (اکسترنال)

شما باید تصمیم خود را جهت انتخاب یک هارد دیسک داخلی یا خارجی، برای ذخیره عکس‌ها، فیلم‌ها، موسیقی و غیره بگیرید. نکته مثبت هارد خارجی یا اکسترنال این است که در هر مکان به  فایل‌های خود دسترسی خواهید داشت. علاوه بر این، هارد دیسک‌های اکسترنال برای تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های شما، بسیار مناسب هستند. در گذشته، هارد دیسک‌های داخلی فضای ذخیره سازی بیشتری نسبت به انواع هارد‌های قابل حمل داشتند. با این حال، این موضوع در حال کم رنگ شدن است.

از نظر ماهیت، رایانه‌های شخصی رومیزی توانایی نگهداری چند هارد دیسک را دارند. البته در مورد لپ‌تاپ‌ها این مساله صادق نیست. در لپ‌تاپ‌ها مجبور خواهید شد که هارد خود را با یک هارد جدید جایگزین کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که قاب پشتی لپ‌تاپ‌ها به آسانی باز نمی‌شود. اگر شما خیلی فنی نیستید و علاقه‌ای هم به باز شدن لپ‌تاپ خود ندارید، بهتر است یک هارد اکسترنال را در نظر بگیرید.

۴. هارد دیسک IDE یا SATA

SATA یا Serial ATA مخفف Serial Advanced Technology Attachment و IDE مخفف Integrated Drive Electronics بوده که به آن Parallel Technology Attachment یا به اختصار Parallel ATA و یا PATA نیز گفته می‌شود. درایوهای SATA جانشین درایوهای IDE قدیمی هستند. طی ۱۰ سال گذشته، SATA تصرف کاملی در بازار ایجاد کرده است و تا حد زیادی جایگزین IDE در رایانه‌‌ها شده است. در بیشتر موارد، IDE ها را در رایانه‌های شخصی قدیمی پیدا خواهید کرد، و در صورت یافتن، لطفاً آنها را کنار بگذارید. IDE ها در مقایسه با درایوهای SATA که سرعت ۶ گیگابایت در ثانیه را ارائه می‌دهند، سرعت انتقال اطلاعات کمی تا حدود ۱۳۳ مگابایت بر ثانیه دارند. هارد دیسک‌های  SATA به راحتی قابل تعویض هستند. برخلاف درایوهای IDE ، نیازی به خاموش کردن سیستم جهت تعویض آنها ندارید. هاردهای IDE ارزان قیمت هستند، البته که خواهان زیادی هم ندارند.

۵. SSHD/SSD یا هارد دیسک

وقتی از هارد دیسک‌ها صحبت می کنیم، معمولاً هارد دیسک‌های مکانیکی (HDD) به ذهن خطور می‌کنند. HDD‌ها قابل اعتماد بوده و برای چند دهه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. چند سال پیش، فناوری ذخیره سازی، Solid State Drives (SSD) و Solid State Hybrid Drives (SSHD) را به خود دید. برخلاف HDD با دیسک‌های چرخان، SSD فاقد اجزای مکانیکی متحرک است. SSHD همانطور که از نام آن مشخص است ترکیبی بین SSD و HDD است.

بدون ورود به مشخصات فنی خاص، SSDها از نظر سرعت انتقال، نسبت به HDD دارای برتری واضحی هستند. SSD‌ها تا ۳۰ برابر سریعتر فایل‌ها را باز نموده و سرعت انتقال آنها نیز از ۲۰۰ تا بیش از ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌باشد. و در مقابل سرعت HDD‌ها از ۲۰ تا ۱۲۰ مگابایت بر ثانیه متغیر است. HDD‌ها بسیار مقرون به صرفه‌تر از SSD هستند. نیازها و بودجه شما مبنای گزینش شما خواهند بود. حافظه‌های SSD در مقایسه با HDD‌ها، فضای کمتری، با توجه به هزینه‌ای که می‌پردازید، به شما ارائه می‌دهند.

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با هارد دیسک‌های اینترنال در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار داده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 6 =

بازگشت به بالا