راهنمای خرید لپ تاپ اقتصادی

معمولاً پرسیده می‌شود که چطور می‌توان یک لپ‌تاپ اقتصادی و ارزان قیمت، اما با کارایی مناسب خریداری نمود. در این مقاله قصد داریم نکات مهمی در خرید لپ‌تاپ با بودجه کم را ذکر نماییم.

برای کمک به شما در انتخاب لپ‌تاپ ارزان قیمت و دریافت بهترین عملکرد، تمام جنبه‌های فنی را که باید مد نظر قرار دهید، لیست کرده و تجزیه و تحلیل می‌کنیم. ما با سیستم عامل شروع کرده، به دنبال آن پردازنده، حافظه و فضای ذخیره سازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. سپس به صفحه نمایش و پردازنده گرافیکی، پورت‌ها و عمر باتری نگاهی می‌اندازیم. با ما همراه باشید.

خرید لپ تاپ اقتصادی
بررسی لپ تاپ های اقتصادی

سیستم عامل: ویندوز یا سیستم عامل کروم

تصمیم خود را بگیرید. به دنبال لپ‌تاپی با سیستم عامل ویندوز هستید یا سیستم عامل کروم؟ این دو رایج ترین سیستم عامل هایی هستند که در لپ تاپ‌های اقتصادی یافت می‌شوند.

سیستم عامل کروم (ChromeOS)

کروم بوک‌ها لپ‌تاپ‌های کوچک و ارزان قیمتی هستند که برای اجرای سیستم عامل Chrome OS گوگل طراحی شده اند. این سیستم عامل سبک، برای اجرا خیلی نیاز به سخت افزار قوی ندارد. این موضوع برای تولیدکنندگان این امکان را فراهم می‌سازد تا از قطعات اقتصادی در ساخت لپ‌تاپ‌ها بهره ببرند.این امر به پایین نگه داشتن قیمت تمام شده کمک می نماید. با این وجود شما به رابط مرورگر Chrome، مجموعه برنامه‌های Google و برنامه‌های فروشگاه وب کروم محدود خواهید شد. این برنامه‌ها عمدتاً برنامه‌های مبتنی بر cloud هستند که تعداد کمی برنامه آفلاین دارند. بعلاوه ، کروم بوک‌ها اکنون از برنامه‌های طراحی شده برای تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند Android موجود در فروشگاه Google Play نیز پشتیبانی می‌کنند.

ویندوز ۱۰

 لپ‌تاپ‌های اقتصادی از سیستم عامل ویندوز نیز بهره می‌برند. با ویندوز قادر هستید از بهترین برنامه‌های دسکتاپ و همچنین برنامه‌های فروشگاه ویندوز لذت ببرید. می‌توانید به راحتی برنامه‌های مختص دسکتاپ را بارگیری و نصب کنید یا از Window Store دیدن کرده و برنامه خود را از این بخش انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید مرورگر Chrome Google را نصب کرده و افزودنی‌هایی را از فروشگاه وب کروم اضافه کنید. اما شما نمی‌توانید برنامه‌های Android را از Google Play Store نصب کنید زیرا برای سیستم عامل دیگری طراحی شده‌اند.

لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های کوچکتری مانند سرفیس و Surface Go شرکت مایکروسافت سیستم عامل محدود شده Windows 10S را اجرا می‌کنند. این سیستم عامل فقط به اجرای برنامه‌ها از فروشگاه مایکروسافت محدود می‌شود. این موضوع به مایکروسافت امکان کنترل بیشتر بر کیفیت برنامه‌ها و مواردی را می‌دهد که در دستگاه‌ها وجود دارند. قبل از در نظر گرفتن چنین دستگاهی جهت خرید، برنامه‌هایی را که احتمالاً استفاده می‌کنید لیست کرده و به دنبال معادل یا گزینه‌های دیگر از فروشگاه ویندوز باشید.

لپ تاپ اقتصادی
بررسی بررسی لپ تاپ های اقتصادی

هر دو سیستم عامل مزایا و معایب خود را دارند. اگر بیشتر وقت خود را به مرور وب، بررسی ایمیل‌ها، پخش موسیقی، تماشای برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها به صورت آنلاین و همچنین شرکت در شبکه‌های اجتماعی و برداشت اسناد مرتبط با کار خود می گذرانید، سیستم عامل کروم برای شما مناسب است. اگر می‌خواهید لپ‌تاپی خریداری نمایید که تمام اموری که ذکر شد را به همراه نصب برنامه‌های دسکتاپ داشته باشید، به سیستم عامل ویندوز ۱۰ نیاز دارید.

پردازنده

در قلب هر رایانه پردازنده آن وجود دارد که گاهی اوقات به عنوان CPU یا واحد پردازش مرکزی نیز شناخته می‌شود. به عنوان یک ماشین حساب پیشرفته به آن فکر کنید. پردازنده، تمام محاسبات پیچیده از سیستم عامل گرفته تا نرم افزارها و برنامه‌ای که در حال اجرا آن هستید و ورودی و داده‌های کاربر را مدیریت می‌کند.

بسیار مهم است که از همان ابتدا پردازنده مناسب را انتخاب کنید. پردازنده‌ای که بهترین عملکرد را با توجه به هزینه‌ای که می‌پردازید به شما ارائه دهد. لپ‌تاپ‌های اقتصادی عمدتاً از پردازنده‌های اینتل سریCeleron ، Pentium و Core i3 استفاده می‌کنند. همچنین لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های AMD همچون سری A6 و A9 و پردازنده‌های سری Ryzen 3 را خواهید یافت.

لپ تاپ ارزان قیمت
بررسی لپ تاپ های ارزان قیمت

در بخش زیر امتیازهایی که پردازنده‌های موجود در این رده در نرم افزار Passmark کسب نموده‌اند، آورده شده است.

پردازنده امتیازهای PassMark
Intel Celeron N3060 @1.6GHz ۹۸۵
Intel Celeron N3350 @1.10GHz ۱۱۱۳
Intel Celeron N4000 @1.10GHz ۱۴۵۲
Intel Celeron N3450 @1.10GHz ۱۸۳۵
AMD A6-9220 ۲۱۹۶
Intel Pentium 4415Y @1.60GHz ۲۱۹۷
AMD A9-9225 ۲۲۰۵
Intel Pentium Silver N5000 @ 1.10GHz ۲۴۵۱
AMD A9-9425 ۲۷۸۰
Intel Pentium Gold 4415U @ 2.30GHz ۳۱۵۴
Core m3-7Y30 @1.00Ghz ۳۵۲۹
Intel Core i3-7020U @ 2.30GHz ۳۵۵۴
AMD Ryzen 3 2200U ۴۶۲۴
Intel Core i3-8130U @ 2.20GHz ۵۰۸۰
AMD Ryzen 3 2300U ۶۴۳۹

برای سهولت کار خوانندگان، در اینجا برخی از رایج ترین پردازنده‌های موجود در لپ‌تاپ‌های اقتصادی و مقایسه آنها با یکدیگر آورده شده است. این بخش با پردازنده‌های ضعیف‌تر Celeron شروع می‌شود. سپس پردازنده‌های سری A و Pentium با عملکرد میان رده قرار گرفته و سری‌های Core i3 و Ryzen 3 در بالای جدول قرار می‌گیرند. جدول بالا عملکرد CPU های اقتصادی میان رده و پایین رده را نشان می‌دهد.

حافظه رم و فضای ذخیره سازی

از نظر ظرفیت، در حافظه و فضای ذخیره سازی گزینه‌های زیادی وجود ندارد. لپ‌تاپ‌های اقتصادی عموماً دارای حافظه ۲ یا ۴ گیگابایتی و در صورت خوش شانس بودن، دارای ۸ گیگابایت حافظه هستند. هرچه حافظه بیشتر باشد، سرعت سیستم در مدیریت چندین برنامه همزمان افزایش می‌یابد. اگر معمولاً چند کار را همزمان انجام می‌دهید، حداقل ۴ گیگابایت حافظه در نظر بگیرید.

سیستم عامل‌های سبک مانند ChromeOS و Windows 10S ممکن است با حافظه کمتر کنار بیایند. اما زمانی که تعدادی زبانه و برنامه‌های کاربردی را هم زمان باز می کنید، تاخیر را احساس خواهید کرد. بررسی کنید که آیا حافظه توسط کاربر قابل ارتقاء هست یا خیر. بیشتر پردازنده‌های پایین رده و میان رده تا ۸ گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی می‌کنند.

انتخاب لپ تاپ اقتصادی
بررسی لپ تاپ های اقتصادی
صفحه نمایش: اندازه و رزولوشن

برای اکثر برنامه‌ها، رزولوشن پایین HD با وضوح ۱۳۶۶×۷۶۸ پیکسل کافی است. برای صفحه نمایش‌های کوچک مانند ۱۱.۶ یا ۱۲.۵ اینچ این میزان وضوح قابل قبول می‌باشد. برای لپ‌تاپ‌های با ابعاد بزرگتر، توصیه می‌کنیم وضوح تصویر Full HD یا ۱۹۲۰×۱۰۸۰ را انتخاب کنید. این موضوع باعث می‌شود تصاویر، با جزئیات بیشتر نمایش داده شده و فضای بیشتری در اختیار داشته باشید.

خطوط و منحنی‌ها واضح تر و رنگ‌ها زنده‌تر خواهند بود. وضوح بالاتر می‌تواند به این امر منجر گردد که متن، آیکون‌ها، دکمه‌ها و منو کوچکتر به نظر رسند. معمولاً سیستم عامل به طور خودکار نمایشگر خود را مقیاس بندی نموده و سطح مقیاس گذاری متناسب با صفحه شما را انتخاب می‌کند. شما می توانید این مقیاس را تغییر داده و اندازه بزرگتری برای متن، آیکون‌ها و رابط کاربری خود تنظیم نمایید.

لپ تاپ اقتصادی با کیفیت
مقایسه لپ تاپ های اقتصای با کیفیت
کارت گرافیک: سطوح مختلف کارت‌های گرافیک یکپارچه

اکثر لپ‌تاپ‌های اقتصادی دارای شتاب دهنده نمایشگر (واحد پردازش گرافیکی) داخلی هستند. این بدان معناست که این سیستم‌ها به واحد پردازش گرافیک (GPU) استاندارد مادربرد متکی می‌باشند. این شتاب دهنده گرافیک داخلی یا یکپارچه، از حافظه به اشتراک گذاری شده سیستم بهره می‌برد. از آنجاییکه بخشی از حافظه رم را به خود اختصاص می‌دهند زیاد ایده آل به نظر نمی‌رسند. اکثر بازی‌ها با این نوع کارت‌ها در تنظیمات و وضوح پایین‌تر اجرا می‌شوند. اگر یک گیمر متوسط هستید، باید یک لپ‌تاپ با گرافیک مجزا و با حافظه گرافیکی اختصاصی مانند NVIDIA GeForce MX150 یا AMD Ryzen 3 2300U با تراشه تلفیقی گرافیک AMD Radeon Vega 6 را در نظر بگیرید. به هر حال گیمرهای حرفه‌ای نباید روی یک لپ‌تاپ اقتصادی جهت بازی حساب باز کنند.

رابط کاربری: درگاه‌ها و گزینه‌های اتصال

ترکیبی از درگاه‌های USB نوعA  مثل USB 2.0 و USB 3.1 در لپ‌تاپ‌های اقتصادی بسیار رایج است. برخی از آنها هر دو پورت USB 3.0 / 3.1 را ارائه می‌دهند. بعضی از لپ‌تاپ ها، پورت سومی چون USB-C را نیز در اختیار شما می‌گذارند. لپ‌تاپ‌های اقتصادی با درگاه جدید USB-C کمیاب هستند. آنها معمولاً در رنج قیمتی بالای لپ‌تاپ‌های اقتصادی ظاهر می‌شوند. این لپ‌تاپ‌ها عموماً به پردازنده Pentium Gold 4415U با حافظه ۴ گیگابایت و ۱۲۸ گیگابایت حافظه SSD مجهز هستند.

همچنین اکثر لپ‌تاپ‌های اقتصادی مجهز به خروجی تصویر HDMI، چه از نوع HDMI با اندازه کامل و چه از نوع میکرو HDMI، می‌باشند. رابط کاربری دیگر شامل جک صوتی ۳.۵ میلی‌متری استاندارد برای هدفون و میکروفون، کارت خوان SD یا micro SD و وب کم است. برای اتصال بی‌سیم، WiFi و بلوتوث ۴.۱ رایج هستند. همچنین ممکن است در لپ‌تاپ‌های بزرگ درگاه Ethernet نیز موجود باشد.

عمر باتری

به طور کلی، با وجود پردازنده‌های بهینه امروزی، حتی از لپ‌تاپ‌های اقتصادی نیز می‌توانید عمر باتری بسیار خوبی انتظار داشته باشید. این لپ‌تاپ‌ها به طور متوسط حدود ۷ تا ۱۲ ساعت شارژدهی دارند که برای استفاده روزانه کافی است. از لپ‌تاپ‌هایی که فقط ۴، ۵ یا ۶ ساعت عمر باتری دارند خودداری کنید.

با توجه به نوع کارکرد شما، معمولاً بعید است به عمر باتری که تولید کنندگان اظهار داشته‌اند برسید. ما لپ‌تاپ‌های اقتصادی با حداقل ۱۰ ساعت دوام شارژ باتری را توصیه می‌کنیم که در واقع در عمل به ۷-۸ ساعت شارژدهی دست خواهید یافت.

منبع: colourmytech

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

بازگشت به بالا