راهنمای خرید لپ تاپ

لپ‌ تاپ‌ها به اندازه کافی جمع و جور هستند تا بتوانیم آن‌ها را به راحتی با خود حمل کنیم. اما با این حال به اندازه کافی هم قدرتمند هستند تا بتوانند وظایف دشوار را به آسانی انجام دهند. لپ‌تاپ بهترین وسیله برای انجام کار یا بازی، در خانه، مسیر و در کلاس درس است. به همین دلایل ما در این مقاله سعی نموده ایم راهنمای کاملی در اختیار شما قرار دهیم، تا بتوانید انتخابی هوشمندانه بر اساس نیازمندی و قیمت در خرید لپ‌ تاپ داشته باشید.

در حالی  که تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند همیشه محبوب هستند،اما اکثر مردم معتقدند برای اموری از قبیل تایپ کردن مقاله، ویرایش فیلم و هچنین بازی، لپ تاپ گزینه بهتری است. حال سوال پیش می‌آید چه نوع لپ‌تاپی باید تهیه نماییم. برای پاسخ به این پرسش کافی است تا انتها همراه ما باشید.

لپ‌تاپ‌ها در اندازه، کارکرد و قیمت تنوع زیادی دارند، که انتخاب بهترین لپ‌ تاپ را به یک چالش تبدیل می‌کند. به همین دلیل شما باید بدانید که نیازهای شما در خرید لپ‌ تاپ چیست.

راهنمایی سریع

بخش فعلی به آن دسته از خوانندگان عزیز که علاقه‌مند به دانستن جزئیات فراوان نمی‌باشند، توصیه می‌شود. جزئیات بیشتر را می‌توان در بخش‌های دیگر مقاله مطالعه نمایید.

  • صفحه نمایش‌های ۱۲.۵ تا ۱۴ اینچی بهترین تعادل را بین کارایی و قابلیت حمل ارائه می‌دهند. اگر زیاد به سفر نمی‌روید صفحه نمایش‌های بزرگتر برای شما مناسب هستند. همچنین مدل‌های کوچکتر برای استفاده بچه‌ها عالی است.
  • اگر قصد دارید بیش از ۱۷ الی ۱۸ میلیون هزینه نمایید، حداقل به دنبال این مشخصات باشید: سی پی یو Core i5 یا Ryzen 5 ، صفحه نمایش با رزولوشن ۱۹۲۰ x 1080، ۸ گیگابایت حافظه رم، همچنین حافظه SSD به جای هارد‌دیسک.
  • اگر قصد دارید لپ‌تاپ را با خود به هرجایی ببرید، بالای ۸ ساعت دوام باتری ایده آل است.
  • اگر می‌خواهید از لپ‌تاپ خود به عنوان تبلت استفاده کنید ، یک لپ‌ تاپ ۲ در ۱ را در نظر بگیرید (خم شدنی یا قابل جدا شدن).
  • Chromebook برای کودکان و دانش آموزان خوب است و عملکرد آنها به سرعت در حال افزایش است. لپ‌تاپ‌های با سیستم عامل ویندوز و مک بوک، هر دو قابلیت‌های زیادی دارند. این که سیستم عامل ویندوز را انتخاب می‌کنید یا ترجیح می‌دهید از سیستم عامل شرکت اپل، یعنی Mac OS استفاده کنید، سلیقه شخصی است.

راهنمای خرید لپ تاپ ، قیمت لپ تاپ

۱. انتخاب یک پلت فرم: مک، ویندوز یا سیستم عامل کروم؟

پاسخ به این سوال آسان نیست، مخصوصاً اگرهم با Mac و هم با ویندوز آشنا نیستید. اما این بررسی اجمالی نقاط قوت و ضعف هر سیستم عامل به شما کمک می‌کند.بیشتر لپ‌ تاپ‌ها با یکی از سه سیستم عامل ویندوز ، سیستم عامل Chrome یا MacOS (فقط برای MacBooks) ارائه می‌شوند. انتخاب صحیح در خرید لپ‌تاپ یک اولویت شخصی است ، اما در اینجا خلاصه‌ای از آنچه هر یک ارائه می‌دهد، آورده شده است.

ویندوز ۱۰

انعطاف پذیرترین سیستم عامل، یعنی ویندوز، بر روی مدل‌های لپ‌ تاپ بیشتری به نسبت سیستم عامل‌های Chrome یا Mac OS X اجرا می‌شود. قیمت نوت‌بوک‌های ویندوز از ۹ میلیون تومان شروع می‌شود و مجموعه گسترده‌ای از ویژگی‌ها، از صفحه نمایش لمسی و حسگراثر انگشت تا تراشه‌های گرافیکی دوگانه را ارائه می‌دهد. در ویندوز ۱۰، آخرین نسخه از سیستم عامل پرچمدار مایکروسافت، چندین پیشرفت نسبت به ویندوز ۷ و ۸ حاصل شده است. از جمله می‌توان به امکان جابجایی بین حالت تبلت و دسکتاپ ، منوی استارت جدید با کاشی های زنده و دستیار دیجیتال قدرتمند کورتانا، اشاره نمود.

از نخستین زمان عرضه در ژوئیه ۲۰۱۵ ، ویندوز ۱۰ همچنین موارد مختلفی را بهبود بخشیده است. از جمله توانایی استفاده از سوالات مرتبط و بیشتر با Cortana، جستجوی ایمیل خود با استفاده از زبان طبیعی و استفاده از قلم برای نوشتن، تقریبا در همه جا. لپ‌تاپ‌های ویندوز ۱۰ برای دانشجویان ، محققان و کاربران تجاری بسیار مناسب هستند و آنها تنها دستگاه‌هایی هستند که گیمرها برای بازی باید در نظر بگیرند.

سیستم عامل  macOS Catalina اپل

همه مک‌بوک‌ها با جدیدترین سیستم عامل دسکتاپ اپل ، یعنی macOS Catalina ارائه می‌شوند. به طور کلی، این سیستم عامل عملکردی مشابه ویندوز ۱۰ را ارائه می‌دهد، اما با استفاده از رابط کاربری متفاوت. مثلاً برنامه‌های پایین صفحه جایگزینی برای منوی شروع و نوار وظایف مایکروسافت است. کاربران مک به جای دستیار دیجیتال کورتانا، از سیری می‌توانند استفاده کنند. آنها همچنین می‌توانند با Apple Pay پرداخت‌های خود را انجام دهند، از تلفن‌های خود تماس گرفته یا پیام ارسال نمایند و قفل لپ‌تاپ‌های خود را با Apple Watch باز کنند.

با این حال، macOS برای کاربردهای لمسی ساخته نشده است، زیرا تاکنون هیچ مک‌بوکی با صفحه نمایش لمسی تولید نشده است. جدیدترین سیستم عامل مک‌بوک، برنامه‌های آیپد را به مک آورده و همچنین پشتیبانی از صفحه نمایش ثانویه برای آیپدها و ویژگی‌های جدید دسترسی را برای کاربران سیستم عامل مک امکان پذیر ساخته است.

خرید لپ تاپ ارزان قیمت سیستم عامل MacOS

سیستم عامل Chrome

این سیستم عامل در کروم بوک‌های ارزان قیمتی چون Samsung Chromebook 3 به کار رفت. سیستم عامل گوگل ساده و ایمن است، اما نسبت به ویندوز یا مک محدودتر می‌باشد. رابط کاربری شباهت زیادی به ویندوز دارد. با منوی برنامه، دسکتاپ و قابلیت کشیدن پنجره‌ها به اطراف، اما برنامه اصلی مورد استفاده شما مرورگر کروم است. نکته منفی این موضوع این است که بسیاری از “برنامه‌های تحت وب” که استفاده می‌کنید، به ویژه در حالت آفلاین، کار نمی‌کنند. با این حال، این مشکل درحال رفع شدن است. زیرا تقریباً همه کروم بوک‌ها، از جمله کروم‌بوک رده بالای PixelBook، اکنون می‌توانند برنامه‌های Android را نیز اجرا کنند.

اگر به دستگاهی برای گشت و گذار در وب، بررسی ایمیل، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و گپ آنلاین نیاز دارید، کروم بوک بسیار کارآمد هستش. همچنین عمر باتری خوبی را به نسبت قیمت پایین خود ارائه می‌دهد. کروم بوک‌ها میان دانش آموزان و والدین بسیار محبوب هستند، زیرا احتمال آلوده شدن آنها به بدافزارها بسیار کم بوده و کارایی بهتری نسبت به اکثر تبلت‌ها ارائه می‌دهند.اگر قصد خرید کروم بوک دارید، به دنبال دستگاهی با حداقل ۴ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی باشید. بهتر است برای وضوح تصویر، رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ را برگزینید، انتخاب ۴K خیلی معقول نیست. اگر هم می‌خواهید از برنامه‌های Android استفاده کنید، باید کمی بیشتر هزینه کرده و یک ۲-in-1 تهیه نمایید.

۲. تصمیم گیری در مورد خرید ۲-in-1

بسیاری از لپ‌تاپ‌ها در گروه لپ‌تاپ‌های ۲ در ۱ قرار می‌گیرند، دستگاه‌های هیبریدی که می‌توانند بین حالت تاشو سنتی، حالت تبلت و موقعیت‌های دیگر در وضعیت‌های مختلفی مانند حالت ایستادنی قرار بگیرند. ۲ در ۱ به طور کلی در دو سبک متفاوت وجود دارد: قابل جدا شدن با صفحه‌هایی که کاملا از کیبرد جدا می‌شوند و لپ‌تاپ‌های انعطاف پذیر با لولا که ۳۶۰ درجه برای تغییر حالت به عقب خم می‌شوند.

این سیستم‌ها در یک سری کاربردها بهتر از دیگری عمل می‌کنند. برای مثال، از لپ‌تاپ‌هایی که از کیبردشان جدا می‌شوند می‌توان به عنوان تبلت نیز استفاده کرد. با این حال، اگر نیازی به استفاده از نوت بوک خود به عنوان تبلت نمی‌بینید، معمولاً با یک لپ‌تاپ تاشوی سنتی، عملکرد بهتری به نسبت هزینه پرداخت شده، کسب خواهید کرد.

۳. انتخاب صحیح اندازه صفحه نمایش

انتخاب اندازه صحیح صفحه نمایش لپ تاپ

قبل از اینکه مشخصات یا قیمت را بررسی کنید، باید بدانید چقدر نیاز دارید لپ تاپ شما قابل حمل باشد. لپ‌تاپ‌ها معمولاً بر اساس اندازه صفحه نمایش‌شان دسته بندی می‌شوند:

  • ۱۱ تا ۱۲ اینچ: باریک‌ترین و سبک‌ترین لپ‌تاپ‌ها دارای صفحه نمایش ۱۱ الی ۱۲ اینچی هستند و وزن آنها معمولاً ۱۱۰۰ تا ۱۶۰۰ گرم است.
  • ۱۳ تا ۱۴ اینچ: بهترین تعادل قابلیت حمل و کارایی را فراهم می‌نمایند، به خصوص اگر لپ‌تاپی با وزن کمتر از ۱۸۰۰ گرم داشته باشید.
  • ۱۵ تا ۱۶ اینچ: محبوب ترین لپ‌تاپ‌های سایز ۱۵ اینچ معمولاً ۱۸۰۰ الی ۲۵۰۰ گرم وزن دارند. اگر می‌خواهید صفحه نمایش بزرگتری داشته باشید و قصد ندارید لپ‌تاپ خود را مدام جا به جا نمایید، این اندازه برای شما مطلوب می‌باشد. لپ‌تاپ‌هایی با نمایشگر ۱۶ اینچ نادر هستند. اما اپل ممکن است تولید لپ‌تاپ‌هایی با این صفحه نمایش را با MacBook Pro 16 اینچی خود شروع کند.
  • ۱۷ تا ۱۸ اینچ: اگر لپ‌تاپ شما هر روز روی میزتان می‌ماند، یک سیستم ۱۷ یا ۱۸ اینچی می‌تواند میزان قدرت پردازشی لازم برای انجام بازی‌های پیشرفته، یا بهره‌وری بالا در انجام کارهای سنگین را برای شما فراهم کند.
۴. بررسی کیبورد و تاچ پد

اگر لپ‌تاپی که برایش هزینه می‌کنید، از نظر ارگونومی مناسب نباشد، چشمگیرترین مشخصات فنی آن هم بی‌معنی خواهد بود. اگر قصد دارید کارهای زیادی روی لپ‌تاپ خود انجام دهید، مطمئن شوید که کیبورد بازخورد لمسی خوب، میزان فرورفتگی کلید مناسب و از فضای کافی بین دکمه‌ها برخوردار است. اگر قصد خرید لپ‌تاپ ویندوزی دارید، حتماً مطمئن شوید درایورهای لمسی Precision داشته باشد.

کیبرد مناسب لپ تاپ

به دنبال یک صفحه لمسی دقیق باشید که مکان نما (اشاره‌گر) پرشی برای شما ایجاد نکند و به طور مداوم به حرکات چند لمسی از قبیل زوم کردن پاسخ دهد. اگر قصد خرید یک لپ‌تاپ تجاری را دارید، در نظر بگیرید لپ‌تاپی را برگزینید که دارای یک اشاره گر یا به اصطلاح nub، بین کلیدهای G و H باشد. تا بتوانید بدون اینکه انگشتان خود را از صفحه کلید بردارید، همانند عملکرد موس از آن استفاده نمایید.

۵. انتخاب مشخصات مورد نظر

شناخت قطعات لپ تاپ مانند پردازنده، هارد دیسک، حافظه رم و تراشه گرافیکی حتی حرفه‌ای‌ها رو هم ممکن است به چالش بکشاند. بنابراین امیدواریم این بخش را، اگرچه کمی توضیحاتش ممکن است طولانی باشد، با ما همراهی نمایید.

در این قسمت به بررسی قطعات لپ‌تاپ می‌پردازیم.

خرید لپ تاپ با سی پی یو مناسب

پردازنده

“مغز” لپ‌ تاپ تلقی می‌شود. پردازنده تأثیر زیادی در عملکرد دارد، اما بسته به کاری که می‌خواهید انجام دهید، حتی کم هزینه ترین مدل هم ممکن است به اندازه کافی خوب باشد. در زیر توضیح مختصری از انواع و نسل‌های پردازنده می‌پردازیم که می‌تواند به شما در خرید لپ‌تاپ مناسب و با قیمت مقرون به صرفه کمک نماید.

پردازنده‌های نسل دهم اینتل –  Ice Lake یا  Comet Lake

اینتل دو نوع پردازنده نسل ۱۰ را معرفی نموده است که نسل بعدی لپ‌تاپ‌ها را قدرت می‌بخشند. به طور خلاصه، Ice Lake – دارای یک تراشه ۱۰ نانومتری – گرافیک پیشرفته Iris Plus را ارائه می‌دهد در حالی که Comet Lake – دارای یک تراشه ۱۴ نانومتری – عملکرد کلی قابل قبولی دارد، به ویژه مدل ۱۰۷۱۰U- Core i7 شش هسته.

Intel Core i9

جایگزین Core i7، پردازنده برتر و جدید اینتل می‌باشد. پردازنده‌های Core i9 عملکردی سریعتر از سایر پردازنده‌های موجود دارند. این پردازنده‌ها که فقط در لپ‌ تاپ‌‌های ممتاز و گران قیمت، ایستگاه‌های کاری و سیستم‌های گیمینگ حرفه‌ای به کار می‌روند، فقط برای کاربران حرفه‌ای، که از سنگین‌ترین برنامه‌ها استفاده می‌کنند، توجیه اقتصادی دارد.

Intel Core i7

این پردازنده‌ها یک گام بالاتر از Core i5 می‌باشند.علی الخصوص مدل‌هایی که به HQ یا K ختم می‌شوند و از وات بالا و چهار هسته استفاده می‌کنند، امکان بازی و بهره‌وری حتی بیشتر را نیز فراهم می‌کنند. تراشه‌های سری Core i7 Y نیز وجود دارند که قدرت و کارایی کمتری دارند. دنبال پردازنده‌هایی باشید که دارای عدد ۱۰ در مدل هستند (به عنوان مثال: Core i7-1060G7 برای Ice Lake یا Core i7-10710U برای Comet Lake) زیرا آنها جدیدترین نسل پردازنده‌های اینتل، یعنی نسل دهم هستند و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند.

Intel Core i5

اگر به دنبال یک لپ‌تاپ متوسط، همراه با قیمت و عملکرد مناسب هستید، لپ‌تاپی با پردازنده Core i5 تهیه کنید. مدل‌هایی که به U ختم می‌شوند (به عنوان مثال: Core i5-7200U) متداول‌ترین مدل‌ها هستند. همچنین مدل‌هایی که دارای یک Y در نام هستند، کم مصرف بوده و پایین ترین عملکرد را دارند. در حالیکه مدل‌های دارای HQ از توان مصرفی  بیشتری استفاده نموده و در سیستم‌های بازی و کاری قوی، ظاهر می‌شوند. جدیدترین پردازنده‌های “Ice Lake” نسل دهم اینتل دارای چهار هسته و تعدادی ویژگی مفید مانند پشتیبانی از Wi-Fi 6 ، یکپارچه سازی تاندربولت ۳ و هوش مصنوعی بهتر می‌باشند.

Intel Core i3

 قیمت وعملکرد آن‌ها تنها یک پله پایین تر از Core i5 می‌باشد. اگر بتوانید کمی بیشتر هزینه کرده و لپ‌تاپی با پردازنده Core i5 تهیه نمایید، بهتر خواهد بود.البته این بدان معنا نیست که این پردازنده‌ها عملکرد مناسبی ندارند.

Intel Xeon

این پردازنده‌ها بسیار قدرتمند و گران قیمت بوده و برای ورک استیشن‌های بزرگ همراه، مناسب می‌باشند. اگر به صورت حرفه‌ای امور مهندسی انجام می‌دهید، یا به مدل‌سازی سه بعدی و یا ویرایش فیلم می‌پردازید، ممکن است لپ‌تاپی با پردازنده Xeon نیاز داشته باشید. اما نباید انتظار یک باتری با دوام یا یک لپ‌ تاپ سبک وزن داشته باشید.

Intel Pentium / Celeron

بیشتر در لپ‌ تاپ‌هایی‌‌ با قیمت زیر ۱۲ میلیون به کار گرفته می‌شوند. این تراشه‌ها کمترین عملکرد را دارند، اما اگر کاربری اصلی شما وب گردی و ویرایش اسناد سبک باشد، گزینه مناسبی هستند. اگر بتوانید کمی بیشتر برای پردازنده‌های Core i3 یا i5 Core هزینه کنید، بهتر است.

“Intel Core m / Core i5 / i7 “Y Series

این سری از پردازنده‌ها کم مصرف بوده و گرمای کمی تولید می‌نمایند.از این رو می‌توانند بدون فن نیز کار کنند. عملکردی بهتر از Celeron ارائه می‌دهند، اما یک درجه پایین تر از سری Core U هستند.

AMD Ryzen 4000

مجموعه جدیدی از تراشه‌ها که  AMD آن‌ها را برای رقابت با سری Core i5 و Core i7 اینتل طراحی کرده است. ما متوجه شدیم تراشه‌های سری Ryzen 4000، عملکرد بهتری به نسبت پردازنده‌های هم سطح اینتل سری Core دارند. به عنوان مثال، پردازنده Ryzen 5 4500U، عملکردی تقریباً مشابه با پردازنده Core i7 اینتل ارائه می‌دهد. این پردازنده‌ها معمولاً در لپ تاپ‌های به نسبت ارزان تری یافت می‌شوند.

سری AMD A ، FX یا E

این سری از پردازنده‌های AMD بیشتر در لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت یافت می‌شوند. این پردازنده‌ها که شرکت AMD آنها را به جای CPU یا پردازنده مرکزی، APU نامیده است، عملکرد مناسبی را برای وب گردی، مشاهده ویدیو و انجام کارهای سبک در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

حافظه رم

برخی از لپ‌تاپ‌‌‌‌هایی که قیمت آنها زیر ۱۰ میلیون تومان می‌باشد، فقط ۴ گیگابایت حافظه رم دارند. اما در حالت ایده‌آل شما حداقل به ۸ گیگابایت حافظه رم برای یک سیستم اقتصادی و حتی در صورت امکان به ۱۶ گیگابایت حافظه نیز، نیاز خواهید داشت. برای اکثر افراد، ۳۲ گیگابایت یا بالاتر بیش از حد کافی است. استفاده از حافظه رم ۶۴ گیگابایت و یا بالاتر برای کاربران حرفه‌ای توصیه می‌شود.

حافظه ذخیره سازی

حتی مهمتر از سرعت پردازنده مرکزی، عملکرد درایو ذخیره سازی شماست. اگر توانایی مالی آن را دارید و به حجم زیادی از حافظه داخلی احتیاج ندارید، یک لپ‌تاپ با درایو حالت جامد (SSD) به جای هارد تهیه کنید. زیرا حداقل سه برابر سرعت بیشتر در اختیار شما قرار خواهد داد و در کل یک لپ‌ تاپ بسیار سریعتر خواهید داشت.

در میان SSD‌ها، مدل‌های جدیدتر PCIe x4 سه برابر سرعت بیشتر نسبت به درایوهای SATA سنتی دارند. عموماً لپ تاپ‌های زیر ۱۰-۱۲ میلیون تومان از حافظه eMMC استفاده می‌کنند که از نظر فنی حالت جامد دارند، اما در عمل از یک هارد دیسک معمولی سریعتر نیستند.

نمایشگر

هرچه تعداد پیکسل‌های شما بیشتر باشد، محتوای بیشتری می‌توانید روی صفحه قرار دهید. همچنین از وضوح بیشتری نیز برخوردار خواهید بود. متأسفانه، برخی از لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت و همچنین  تعدادی از لپ‌ تاپ‌های تجاری، هنوز دارای نمایشگر با وضوح ۱۳۶۶×۷۶۸ هستند. اما اگر می‌توانید بیشترهزینه نمایید، توصیه ما این است لپ‌تاپی با وضوح تصویر ۱۹۲۰×۱۰۸۰ یا در واقع Full HD تهیه کنید. لپ‌تاپ‌های سطح بالا دارای صفحه نمایش‌هایی با ابعاد ۲۵۶۰×۱۶۰۰ و ۳۲۰۰×۱۸۰۰ و یا حتی ۳۸۴۰×۲۱۶۰ (۴K) هستند که همگی بسیار واضح به نظر می‌رسند. اما در واقع انرژی بیشتری هم مصرف می‌کنند و باعث کاهش عمر باتری لپ‌تاپ شما می‌شوند.

کیفیت صفحه نمایش چیزی بیش از رزولوشن است. ما معمولاً به دنبال درجه‌بندی رنگ  sRGB بیش از ۱۰۰٪ و روشنایی بیش از ۳۰۰ نیت (یا کاندلا بر متر‌مربع) هستیم. اگر بهترین کیفیت تصویر را می‌خواهید و به عمر باتری اهمیت نمی‌دهید، یک نمایشگر OLED را در نظر بگیرید. همچنین بهتر است نیم نگاهی هم به فناوری‌های آینده نمایشگرهای لپ‌ تاپ، از جمله miniLED داشته باشید.

نمایشگرهای لمسی

اگر از لپ‌ تاپ‌های سنتی به جای یک ۲-in-1 استفاده نمایید، از ویژگی لمسی بودن آن خیلی بهره نخواهید برد.همچنین دوام باتری هم ۱ تا ۲ ساعت کاهش خواهد یافت. در یک ۲-in-1، صفحه نمایش‌های لمسی به صورت استاندارد ارائه می‌شوند.

پردازنده گرافیکی

اگر شما بازی نمی‌کنید، اشیاء سه بعدی نمی‌سازید یا ویرایش فیلم با وضوح بالا انجام نمی‌دهید، یک تراشه گرافیکی یکپارچه به خصوص آخرین گرافیک‌های Iris Plus اینتل، برای شما مناسب است. اگر هر یک از نیازهای فوق را دارید، یک پردازنده گرافیکی مجزا از شرکت AMD یا Nvidia را در خرید لپ‌تاپ مدنظر قرار دهید.

همانند پردازنده‌ها، تراشه‌های گرافیکی سطح بالا و سطح پایین نیز وجود دارند. سیستم‌های نسبتاً ضعیفی که امروزه برای بازی و یا کار استفاده می‌شوند، عموماً دارای پردازنده گرافیکی Nvidia MX250 یا GTX 1650 هستند. درحالیکه مدل‌های میان‌رده دارای پردازنده گرافیکی RTX 2050 یا RTX 2060 بوده‌اند. مدل‌های سطح بالا دارای تراشه‌های گرافیکی RTX 2070 یا ۲۰۸۰ RTX هستند. انویدیا همواره همه مدل تراشه گرافیکی، از سطح پایین گرفته تا سطح بالا تولید می‌نماید.

رقیب انویدیا، یعنی AMD، شرکت محبوب اپل برای ساخت کارت‌های گرافیک می باشد.با این حال عموماً کسی برای گیمینگ هیچ وقت سمت MacBook نمی‌رود. AMD قرار است پردازنده‌های گرافیکی Radeon RX 5600M و Radeon RX 5700M را برای لپ‌ تاپ‌ها در اواخر امسال عرضه نماید. AMD نیز همانند  Nvidia  در همه سطوح کارت گرافیک تولید می‌نماید.

درگاه‌ها

اگرچه عدم وجود برخی درگاه‌ها در لپ‌ تاپ شاید خیلی نکته مهمی نباشد. اما وجود پورت‌های مورد نیاز بسیار مفید است، چون مجبور نیستید همیشه تعداد زیادی دانگل حمل کنید. اکثر لپ‌ تاپ‌های رایج از درگاه‌های USB 3.0 و خروجی HDMI برای تصویر استفاده می‌کنند. با این حال، تعداد زیادی از لپ‌تاپ‌ها از پورت‌های USB Type-C یا Thunderbolt 3 که با USB Type-C نیز سازگار هستند، استفاده می‌نمایند.

داشتن درگاه  Type-C یک امتیاز مثبت در خرید لپ‌ تاپ است، زیرا می‌توانید از آن برای اتصال به شارژرها و داک‌ها استفاده نمایید. اگر می‌توانید کمی صبر کنید، USB 4 با سرعت انتقال بیش‌تر و توانایی اتصال مانیتورهای ۴K تنها با یک کابل، به زودی وارد بازار خواهد شد. از دیگر درگاه‌های مفید می‌توان به اسلات کارت حافظه SD، جک هدفون و درگاه‌های اترنت اشاره کرد.

اتصالات

شاید بخواهید لپ‌ تاپ خود را با خود به همه جا ببرید. بناراین یک لپ‌ تاپ با پشتیبانی از فناوری ۴G LTE بخرید. می‌توانید از بسته‌های اینترنتی موجود برای سیم‌کارت‌ها استفاده نموده و در همه جا از اینترنت برای لپ‌تاپ خود با قیمت مقرون به صرفه بهره‌مند شوید. اگر یک لپ‌تاپ با جدیدترین و بهترین گزینه‌های اتصال می‌خواهید، لپ‌تاپی با پشتیبانی از فناوری Wi-Fi 6 بیابید. Wi-Fi 6 باعث افزایش توان عملیاتی شده و اتصال پایدارتری نسبت به فناوری قدیمی ۸۰۲.۱۱ac فراهم می‌نماید. ما همچنین پیشنهاد می‌کنیم به دنبال خرید لپ‌ تاپی با بلوتوث ۵ باشید. آخرین استانداردی که امکان اتصال بهتر با دستگاه‌های دارای بلوتوث مانند موس و هدفون را امکان پذیر می‌سازد.

درایو DVD یا بلوری

امروزه تعداد کمی از لپ‌تاپ‌ها با درایو‌های نوری ارائه می‌شوند. زیرا همه نرم افزارها و فیلم‌ها قابل دانلود شدن هستند. با این وجود، اگر واقعاً به خواندن و نوشتن دیسک نیاز دارید و لپ‌تاپ دلخواه شما درایو نوری ندارد، می‌توانید یک دستگاه درایو نوری اکسترنال با قیمت اندک خریداری کنید و به راحتی از طریق USB به لپ‌تاپ متصل می‌شود.

۶. عمر باتری

انتخاب باتری مناسب لپ تاپ

اگر می‌خواهید یک لپ‌تاپ بزرگ یا یک لپ‌ تاپ مخصوص بازی خریداری کنید که فقط روی میز و در نزدیکی پریز برق از آن استفاده نمایید، دیگر نگران ماندگاری باتری نخواهید بود. با این حال، اگر قصد دارید از لپ‌تاپ بدون اتصال مداوم به برق استفاده کنید، حداقل به ۷ ساعت شارژدهی نیاز خواهید داشت. شارژدهی بالای ۸ ساعت ایده‌آل است. برای تعیین عمر باتری یک نوت‌بوک، حرف سازنده را قبول نکنید. بلکه بهتر است از تجربه‌های شخصی افراد در سایت‌های مختلف در خرید لپ‌تاپ استفاده نمایید.

در پایان امیدواریم که این مقاله برای شما خوانندگان گرامی مفید بوده باشد و توانسته باشیم راهنمای جامعی برای خرید لپ‌ تاپ در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

منبع: laptopmag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − چهار =

بازگشت به بالا