بررسی انواع درگاه های رایج در مانیتور

مانیتورهای موجود در بازار از درگاه‌های (پورت‌های) مختلفی برای نمایش تصویر بهره می‌برند. پیش از خرید مانیتور بهتر است با انواع درگاه‌ها و قابلیت‌هایی که در اختیار ما قرار می‌دهند آشنا شویم. در مقاله پیش رو به بررسی درگاه مانیتور‌ها خواهیم پرداخت.

آنچه در این مطلب میخوانید:

درگاه VGA

شرکت IBM اولین استاندارد درگاه مانیتور یعنی VGA را در سال ۱۹۸۷ توسعه داد که امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این درگاه بر روی مانیتورهای CRT قدیمی به خوبی پاسخگو بود. پس از عرضه مانیتورهای مسطح یا LCD ، رزولوشن مورد استفاده شروع به افزایش نمود و محبوبیت این درگاه‌ها نیز بیشتر گردید. هنوز هم در بسیاری از دستگاه‌ها از این تکنولوژی بهره گرفته می‌‌شود.

درگاه DVI

در تکنولوژی DVI سیگنال‌های ویدیویی به صورت دیجیتالی ارسال می‌گردند ، که باعث حفظ کیفیت تصاویر می‌شود. در اوایل سال ۲۰۰۰ این تکنولوژی به سرعت جایگزین VGA شد. قابلیت‌هایی از قبیل مخابره سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ ، پشتیبانی از رزولوشن ها و فرکانس‌های بالا، درگاه مانیتور DVI رو تبدیل به یک پورت استاندارد نموده است. در کارت گرافیک‌های ارزان قیمت از درگاه‌های DVI تک لینک استفاده می‌گردد. حداکثر رزولوشن در این کارت‌ها ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل خواهد بود. کارت‌های گرافیک قوی‌تر که از رابط دو لینک بهره می‌برند، حداکثر رزولوشن تصویر ۲۵۶۰×۱۶۰۰ را ارائه می‌دهند.

درگاه HDMI

در دستگاه‌های مدرن سرگرمی خانگی از قبیل تلویزیون‌ها و پخش کننده‌های بلوری، عموماً از فناوری HDMI به عنوان درگاه مانیتور بهره می‌برند. همانند فناوری DVI سیگنال‌ها به صورت دیجیتالی مخابره می‌گردند، که در حفظ کیفیت موثر می‌باشند. از اواخر سال ۲۰۱۳ تکنولوژی HDMI به عنوان استانداردی برای درگاه مانیتور‌‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. از آن زمان تاکنون نسخه‌های متعددی از آن عرضه گشته که در هر کدام فرمت‌های جدید صوتی و تصویری بیشتری اضافه گردیده است.

درگاه DisplayPort

پس از سال‌ها رقیب جدی برای HDMI به وجود آمد که برتری‌های زیادی داشت:

  • پشتیبانی از رزولوشن‌های بسیار بالا در کنار سیگنال صوتی
  • مخابره صوت
  • طول قابل توجه کابل

این درگاه مانیتور خیلی بیشتر از HDMI برای تولید کنندگان سود آوری دارد. اگر چه در سال‌های اولیه، این تکنولوژی خیلی پرطرفدار نبود، اما امروزه اکثر مانیتورها با یک جفت درگاه DisplayPort عرضه می‌گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

بازگشت به بالا