راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

در حالی که رایانه‌های شخصی رومیزی هنوز در میان بسیاری از گیمرها بهترین گزینه است، اما گاهی اوقات ویژگی قابل حمل بودن از اهمیت بیشتری برخوردار است. یک لپ‌تاپ مخصوص بازی، یک سیستم گیمینگ سیار است و آن را می‌توانید با خود همه جا ببرید.

اما هنگامی که قصد خرید یک لپ‌تاپ مخصوص بازی را دارید، نباید فقط به مشخصات فنی آن توجه نمایید. شما باید به آن به دیدگاه یک رایانه کامل نگاه نموده و به مشخصاتی از جمله صفحه کلید و صفحه نمایش آن نیز عنایت داشته باشید. در این مقاله، ما تمام نکاتی را که باید هنگام خرید لپ‌تاپ گیمینگ در نظر بگیرید، توضیح می‌دهیم تا بتوانید بهترین تصمیم را بر اساس نیاز و بودجه خود بگیرید.

 

لپ تاپ گیمینگ
خرید لپ تاپ گیمینگ

راهنمایی سریع
  • به دنبال یک پردازنده گرافیکی (GPU) خوب باشید: بیشتر بازی‌ها به GPU وابسته هستند و نمی‌توانید این مورد را در لپ‌تاپ‌ها ارتقا دهید. یک GPU خوب تضمین می‌کند که لپ‌تاپ شما تا چند سال بتواند بازی‌ها را در بالاترین تنظیمات اجرا نماید.
  • امکان ارتقاء در آینده را در نظر بگیرید: تعداد زیادی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ، البته نه همه آنها، به شما امکان ارتقاء حافظه رم و حاظه ذخیره سازی را می‌دهند.
  • بین سرعت یا وضوح تصویر یکی را انتخاب نمایید: سریع ترین نمایشگرهای ۱۴۴ هرتز فقط در رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ ارائه می‌شوند ، بنابراین صفحه نمایش‌های ۴K کندتر خواهند بود.
  • کیبرد مناسبی را انتخاب نمایید: قطعاً شما نمی خواهید بازی های خود را روی یک کیبرد محکم و سفت انجام دهید.
  • عمر باتری احتمالاً بد خواهد بود: تعداد کمی از نوت بوک‌های بازی، ۸ ساعت یا بیشتر شارژدهی دارند. به هر حال برای داشتن بهترین عملکرد، نیاز دارید لپ‌تاپ را به برق متصل نمایید.
چه پردازنده گرافیکی نیاز دارید؟

در حالی که برخی از بازی‌ها از پردازنده مرکزی (CPU) جهت اجرا استفاده می‌کنند، اکثر بازی ها همچنان به پردازنده گرافیکی متکی هستند. بنابراین انتخاب یک GPU مناسب، یکی از مهم ترین  تصمیماتی است که هنگام خرید نوت بوک مخصوص بازی باید به آن توجه نمایید. در حال حاضر، اکثر نوت‌بوک های گیمینگ با پردازنده‌های گرافیکی Nvidia GeForce GTX یا RTX ارائه می‌شوند.

جدیدترین کارت‌های گرافیک Nvidia کارت‌های سوپر سری ۲۰ RTX شامل ۲۰۷۰ Super و ۲۰۸۰ Super هستند. در خط مقدم کارت‌های AMD ، سری Radeon RX 5000M وجود دارد که شامل پردازنده گرافیکی RX 5500M برای سیستم‌های اقتصادی و پردازنده‌های RX 5600M و RX 5700M برای سیستم‌های قوی‌تر است.

  • بازی در سطح مقدماتی

اگر نیازی به بازی در بالاترین تنظیمات ندارید، می‌توانید به سراغ GTX 1650 یا RX 5500M بروید که به شما امکان اجرای اکثر بازی‌ها را می‌دهند؛ البته با تنظیمات متوسط. GTX 1660 Ti توان بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد و به نظر ما ارزش هزینه بیشتر را دارد. هزینه یک لپ‌تاپ با این پردازنده‌های گرافیکی تقریباً بین ۲۱ میلیون تا ۲۹ میلیون تومان می‌باشد.

  • بازی در سطح متوسط

کارت گرافیک RTX 2060 انویدیا، کارت میان رده خوبی است که به شما امکان اجرای بیشتر بازی‌ها را با تنظیمات بالا می‌دهد. همچنین این کارت به عنوان حداقل پردازنده گرافیکی مورد نیاز سیستم‌های واقعیت مجازی در نظر گرفته شده است. بنابراین این کارت دارای حداقل GPU است که برای Oculus Rift یا HTC Vive نیاز است. در میان کارت‌هایAMD ، RX 5600M کارت چندانی قوی نیست، اما عملکردش مطلوب است. انتظار می‌رود لپ‌تاپ‌های دارای این کارت‌ها قیمتی بین ۲۹ میلیون تا ۳۹ میلیون تومان داشته باشند.

  • بهره مندی از تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) و بازی در بالاترین تنظیمات

یک پردازنده گرافیکی RTX 2070 به شما امکان این را می‌دهد که تقریباً اکثر بازی‌ها را با تنظیمات بالا بازی کنید، در حالی که RTX 2080 یا RTX 2080 Ti قدرتمندترین پردازنده‌های سری ۲۰ هستند که باعث می‌شوند VR نرم و جلوه‌های ویژه بیشتری داشته باشید. این کارت‌ها به شما امکان می‌دهند از جلوه‌هایی مانند Nvidia Gameworks بهره‌مند شوید. لپ‌تاپ‌هایی از این دست عموماً در رنج قیمتی بالایی قرار گرفته و بسته به مشخصات دیگری که نیاز دارید ، ممکن است بیش از ۸۰ میلیون تومان قیمت داشته باشند. با سری جدید RTX، می‌توانید بازی‌های ویدیویی را با نرخ فریم (FPS) بیشتری انجام دهید. یک پردازنده گرافیکی RTX 2070 یا RTX 2080 حتی ممکن است برای انجام بازی‌ها در رزولوشن ۴k نیز کافی باشد.

گرافیک مناسب لپ تاپ های گیمینگ
بررسی گرافیک مناسب لپ تاپ های گیمینگ
چه مشخصات فنی دیگری را باید مد نظر داشت؟

گرچه انتخاب یک GPU مناسب مهم است، اما شما همچنین باید به دنبال یک CPU خوب، RAM کافی و فضای ذخیره سازی زیاد باشید.

  • پردازنده مرکزی (CPU)

بسته به بودجه خود، می‌توانید یک پردازنده مرکزی بسیار قدرتمند Core i7 یا حتی پردازنده‌ای را که می‌توانید اورکلاک کنید، مانند Intel Core i9-9980HK تهیه نمایید. همچنین می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی با CPU سیستم‌های دسکتاپ بیابید. با این حال، عموماً بازی‌ها بیشتر از پردازنده گرافیکی بهره می‌برند تا CPU. بنابراین به احتمال زیاد پردازنده‌های Core i5 نیازهای شما را پاسخ خواهند گفت.

اگر پردازنده‌ای قدیمی تر از نسل فعلی یعنی نسل دهم (شماره مدل‌ها با عدد ۱۰ شروع می‌شود) یا ضعیف تر از آن در لپ‌تاپ انتخابی یافتید، بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید. پردازنده‌ها معمولاً قابل ارتقا نیستند، پس سعی نمایید انتخاب صحیحی داشته باشید.

  • حافظه رم

برخی از بازی‌ها نیاز به میزان RAM بالایی دارند و ۸ گیگابایت حافظه رم میزانی است که ما برای انجام کارهای متوسط توصیه می‌کنیم. اگر برایتان امکان پذیر است، از حافظه رم با ظرفیت ۱۶ گیگابایت استفاده نمایید. لپ‌تاپ‌هایی با کارت‌های گرافیک GTX 1650 یا GTX 1660 Ti معمولاً با ۸ گیگابایت رم ارائه می شوند. لپ‌تاپ‌هایی با گرافیک GTX 2060 یا بالاتر عموماً با ۱۶ گیگابایت رم عرضه می‌شوند. اگر اکنون نمی‌توانید لپ‌تاپی با ۱۶ گیگابایت رم تهیه کنید، در آینده این کار را انجام دهید. حافظه رم در بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ قابل ارتقاء است، بنابراین می‌توانید بعدها نسبت به افزایش آن اقدام نمایید.

  • فضای ذخیره سازی

هارد دیسک یا SSD؟ چرا هر دو نه؟ برخی از لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت بازی فقط با یک هارد دیسک (معمولاً ۱ ترابایتی) عرضه می‌شوند، اما اکثر نوت‌بوک‌های بازی دارای یک SSD کوچک نیز هستند که به عنوان درایو بوت عمل می‌کند. دیدن یک حافظه SSD 128 گیگابایتی و یک هارد دیسک ۱ ترابایتی کنار هم امرغیرمعمولی نیست. اگر بتوانید SSD با حجم بالاتری تهیه نمایید، ممکن است زمان بارگیری کاهش یابد، اما این امر نیز کمی هزینه بیشتر برای شما خواهد داشت. اطمینان حاصل کنید که هارد دیسک شما دارای سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه باشد.

مانند حافظه رم، فضای ذخیره سازی نیز اغلب در نوت بوک‌های گیمینگ قابل ارتقاء است. بنابراین اگر به فضای بیشتری نیاز دارید، می‌توانید یک هارد دیسک ۲ ترابایتی یا بیشتر اتخاذ نمایید.

در انتخاب یک صفحه نمایش مناسب به چه نکاتی باید توجه نماییم؟

نمایشگرها اغلب نادیده گرفته می‌شوند، در حالیکه بسیار مهم هستند. اگر لپ‌تاپ را به یک مانیتور متصل نمی‌کنید، انتخاب صفحه نمایش مناسب اهمیت زیادی خواهد داشت.

  • اندازه

اکثر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی دارای صفحه نمایش ۱۵ یا ۱۷ اینچی هستند، اگرچه نوت‌بوک‌هایی وجود دارند که از پنل‌های ۱۸ اینچی و تعداد انگشت شماری نیز از پنل‌های ۱۴ اینچی بهره می‌برند. اندازه‌ای که می‌پسندید ترجیح شخصی است، اما به یاد داشته باشید که هرچه صفحه بزرگتر باشد، لپ‌تاپ بزرگ‌تر و سنگین‌تر است.

  • وضوح تصویر

هرگز صفحه نمایشی با وضوح تصویر کمتر از ۱۹۲۰×۱۰۸۰ یا Full HD انتخاب نکنید. اگر پردازنده گرافیکی RTX 2070 یا RTX 2080 دارید، می‌توانید یک صفحه نمایش با رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ را در نظر بگیرید. صفحه نمایش‌های ۴K (3840×2160) در برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ موجود است، اما ممکن است نیاز باشد بعضی از تنظیمات گرافیکی بازی را پایین تر بیاورید، مخصوصاً اگر قابلیت  Ray Tracingرا فعال نموده باشید.

  • نرخ بازسازی تصاویر یا Refresh rate

بیشتر لپ‌تاپ‌های گیمینگ موجود دارای رزولوشن (Full HD) 1080p و صفحه نمایش ۶۰Hz هستند و برای بسیاری از گیمرها، این میزان کاملا کافی است. نمایشگرهای با وضوح بالاتر ( ۲۵۶۰×۱۴۴۰ یا ۳۸۴۰×۲۱۶۰) بسیار خوب هستند، اما نرخ بازسازی تصویر آن ها از ۶۰ هرتز بالاتر نمی روند. به همین دلیل برای برخی از گیمرها، ۱۰۸۰p ممکن است بهترین گزینه باشد. برخی از نمایشگرهای Full HD نرخ بازسازی تصاویر سریع، همچون ۱۴۴ هرتز یا ۲۴۰ هرتز را برای اجرای بازی‌های روان تر ارائه می‌دهند. مطمئناً، شما به یک پردازنده گرافیک عالی و بازی در تنظیماتی نیاز دارید که نرخ فریم بالاتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

  • Nvidia G-Sync و AMD FreeSync

برخی از نوت‌بوک‌های مخصوص بازی، مخصوصاً در مدل‌های پیشرفته، از فناوری‌هایی که صفحه نمایش را با کارتهای گرافیک همگام سازی می‌کنند، پشتیبانی می‌نمایند که به اصطلاح باعث جلوگیری از پارگی و ایجاد سایه در تصاویر می‌شوند.

  • از نمایشگرهای لمسی اجتناب کنید

اگرچه این نمایشگرها ذاتاً بد نیستند، اما وجود صفحه نمایش لمسی در لپ‌تاپ‌های گیمینگ غیرضروری است. آنها عمر باتری را کوتاه می‌نمایند و عموماً بیش از حد براق هستند.

در انتخاب یک صفحه کلید مناسب به چه نکاتی باید توجه نماییم؟

عموماً صفحه کلید لپ‌تاپ‌های گیمنگ دارای نور پس زمینه LED هستند که به آن‌ها جلوه خاصی می‌بخشد. اما موارد بسیار مهمی در انتخاب صفحه کلید مناسب وجود دارد که باید به آن‌ها توجه نمود:

  • میزان جا به جایی صفحه کلید

یعنی چه میزان کلیدها در اثر فشار به پایین می‌روند. به طور کلی، ما کلیدهایی با بیش از ۱.۵ میلی متر حرکت را ترجیح می‌دهیم، اگر صفحه کلیدی با جا‌به‌جایی ۲ میلی متر انتخاب نمایید که دیگر عالی خواهد بود. این موضوع می‌تواند مانع از برخورد صفحه کلید با قاب گردد. در برخی از لپ‌تاپ‌های گران قیمت، حتی می‌توان کلیدهای مکانیکی نیز یافت.

  • تحریک

در واقع به میزان نیرویی گفته می‌شود که باید به یک کلید وارد نموده تا بتوانید آن را پایین بیاورید. ما معمولاً چیزی بین ۶۵ تا ۷۰ گرم را می پسندیم که میزان سختی مناسبی را ارائه می‌دهد.

  • کلیدهای ماکرو

به کلیدی اطلاق می‌شود که عملکرد چندین کلید را به تنهایی به صورت پشت سر هم انجام می‌دهد. یافتن کلیدهای ماکرو در نوت بوک‌های بازی، دشوارتر از یافتن آن‌ها در صفحه کلیدهای رایانه‌های رومیزی است. مجموعه خوبی از کلیدهای ماکرو قابل برنامه ریزی، به شما امکان می‌دهد معمولی ترین امور رایج در بازی‌ها را به راحتی انجام دهید. معمولاً نرم افزار سفارشی سازی شده‌ای، توسط سازنده لپ‌تاپ‌هایی با این نوع کیلدها، ارائه می‌شود.

  • قابلیت Anti-ghosting و n-key rollover

این دو ویژگی باعث می‌شوند شما بهترین عملکردتان را در بازی‌ها ارائه دهید. anti-ghosting به این معنی است که وقتی چندین کلید را به صورت همزمان فشار می‌دهید، عمل ترکیبی (Combo) مد نظر شما به درستی انجام می‌شود.علاوه بر این، قابلیت  n-key rolloverبه این معنی است که هر کلید مستقل از کلیدهای دیگر است و بدون توجه به فشار دادن کلیدهای دیگر به صورت هم زمان، ثبت خواهد شد.

  • نور پس زمینه

لپ‌تاپ‌های بازی ارزان قیمت نیز دارای نور پس زمینه هستند، اما عموماً تنها از رنگ قرمز یا سفید بهره می برند. بهترین صفحه کلیدها دارای نور پس زمینه RGB هستند. برخی از تولیدکنندگان، این نورپردازی را در بخش‌های خاصی از صفحه کلید انجام می‌دهند. در حالی که برخی دیگر امکان شخصی سازی بر اساس هر کلید را نیز دارند. برخی حتی به شما اجازه می‌دهند بسته به بازی نورپردازی را تغییر دهید.

کیبرد مناسب لپ تاپ گیمینگ
بررسی کیبرد لپ تاپ گیمینگ
برندهای معروف چه چیزهایی برای عرضه دارند؟

هر برند تجاری تولید کننده لپ‌تاپ گیمینگ امکانات خاص خودش را ارائه می‌دهد. برخی از آنها دارای طراحی سخت افزاری خاصی هستند، در حالیکه برخی دیگر بر روی تولید نرم افزارهای سفارشی خود تمرکز دارند. در زیر به معرفی برخی از آن‌ها می پردازیم:

  • Alienware (Dell)

Alienware با تولید مدل Alienware m17 خود به طور ابتدایی وارد بخش گیمینگ شد. اما با ارائه سیستم‌های گیمینگ قدرتمندی در کلاس رایانه‌های رومیزی همچون Alienware Area-51m عرض اندام نمود. دل همچنان سیستم‌های ساده خود را تولید می‌نماید.

  • Asus

برند ROG (Republic of Gamers) ایسوس دارای طراحی‌های چشم نوازی است. نرم افزار ROG Gaming Center آن اطلاعات دستگاه از جمله دما ، فضای ذخیره سازی و استفاده از RAM را به اشتراک می‌گذارد، در حالی که برنامه Armory Crate آن به شما امکان می‌دهد نور پس زمینه RGB را سفارشی کنید. ایسوس همچنین لپ‌تاپ Zephyrus G14 ( بهترین لپ‌تاپ AMD که تاکنون ساخته شده است) را تولید کرده است.

  • Acer

ایسر به داشتن سخت افزار مقرون به صرفه مشهور است. با این حال با تولید Predator 21X که دارای صفحه نمایش خمیده و صفحه کلید مکانیکی است، ما را شگفت زده کرده است. برنامه PredatorSense به شما امکان می‌دهد تا میزان استفاده از پردازنده و GPU خود را کنترل کرده و سرعت فن را شخصی سازی کنید.

  • HP

خط تولید   Omenاچ پی دارای طراحی قابل قبولی است و گیمرها را راضی می‌نماید. نرم افزار اچ پی، Omen Command Center است که جزئیات استفاده از GPU،CPU ، حافظه رم و تقویت کننده‌های شبکه را در اختیار شما قرار می‌دهد و این امکان را فراهم می‌نماید تا بتوانید پهنای باند خود را اولویت‌بندی نمایید.

  • Gigabyte & Aorus

گیگابایت و مارک فرعی آن، Aorus، تنوع خوبی را ارائه می‌دهند. محصولات گیگابایت معمولاً سطح پایین‌تر و با تنوع رنگ بالا بوده، در حالی که مدل‌های Aorus پر زرق و برق و نازک هستند. هر کدام را که برگزینید، نرم افزار Fusion را برای سفارشی سازی RGB دریافت خواهید کرد. سیستم‌های Aorus دارای بخش ویژه جهت اورکلاک آسان هستند.

  • Lenovo

 سری گیمینگ لنوو Legion نام دارد و اخیراً برای ارائه سیستم‌های گیمینگ حداقلی، مجدداً طراحی شده است. این شرکت به جای ایجاد نرم افزار جدید، برنامه Vantage خود را تغییر داده که اطلاعات مرتبط با پردازنده،GPU ، RAM و هارد دیسک را در اختیار کاربران می‌گذارد. همچنین یک دکمه نیز برای افزایش سرعت فن‌ها تعبیه شده است.

  • MSI

لپ‌تاپ‌های بازی MSI اغلب بزرگ، سیاه و قرمز هستند. سری Stealth Thin این شرکت نشان داد که حرف‌هایی برای گفتن دارد. احتمالاً شما تاکنون لوگوی اژدها ام‌اس‌آی را بر روی محصولات این شرکت دیده‌‌اید. MSI دارای نرم افزارDragon Center خود است که اخیراً از نو طراحی شده است. این نرم افزار امکان نظارت بر سیستم، کنترل فن‌ها و سفارشی سازی نور پس زمینه صفحه کلید را فراهم می‌کند.

  • Razer

طراحی Razer جزو بهترین طراحی‌ها در بازار است. Razer به نورپردازی RGB خود مشهور است. Razer Synapse به شما امکان می‌دهد ماکروها را ضبط کنید. همچنین این امکان را میسر می‌سازد تا میزان روشنایی را هم روی لپ‌تاپ و هم لوازم جانبی تنظیم نمایید.

  • Samsung

لپ‌تاپ‌های گیمینگ سامسونگ با نام Odyssey عرضه می‌شوند که رنج قیمتی بالایی دارند. نرم افزار Odyssey Control Center سامسونگ مانند سایر رقبا، آماری همچون میزان استفاده از CPU و GPU را نشان می‌دهد.

برند های معتبر تولید کننده لپ تاپ
بررسی برند های معتبر تولید کننده لپ تاپ
عمر باتری‌های گیمینگ به چه صورت است؟

پاسخ کوتاه این است که روی قابل حمل بودن لپ‌تاپ گیمینگ خود حساب نکنید!

اگر از لپ‌تاپ خود برای انجام بازی استفاده می‌کنید، باید آن را همواره به برق متصل نمایید تا بتوانید از حداکثر توان GPU بهره‌مند شوید. در غیر اینصورت، احتمالاً لپ‌تاپ شما بیش از یک ساعت دوام نخواهد آورد. طبق آزمایشات ما، بیشتر لپ‌تاپ‌های گیمینگ، تنها با انجام امور روزانه، حتی بدون اجرای بازی، فقط چند ساعت می‌توانند دوام بیاورند. آنها هرگز به اندازه سایر لپ‌تاپ‌های فاقد GPU مجزا شارژدهی نخواهند داشت. اگر به لپ‌تاپی نیاز دارید که باتری آن بیش از ۸ ساعت در حالت استفاده دوام بیاورد، قطعاً انتخاب شما یک لپ‌تاپ گیمینگ نخواهد بود.

بعضی از مدل‌ها ممکن است شارژدهی به نسبت مناسبتری را ارائه دهند، اما این موضوع اغلب به یک نمایشگر با کیفیت پایین ختم می‌شود.

سخن پایانی

هنگام خرید یک نوت‌بوک گیمینگ، مدلی را تهیه کنید که چند سال برای شما کارایی داشته باشد. اگر توانایی مالی دارید، یک پردازنده گرافیکی میان رده یا رده بالا تهیه کنید. بدیهی است کارت گرافیک بهتر، عملکرد بهتری را به همراه دارد. انتخاب پردازنده گرافیکی مناسب، مهمتر از انتخاب RAM و CPU است، اگرچه به آن‌ها نیز باید توجه کنید. فضای ذخیره سازی به احتمال زیاد قابل ارتقا است، اما هر چه ظرفیت اولیه بیشتر باشد، بهتر است. زیرا بازی‌ها فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

تصمیم خود را در مورد صفحه نمایش بگیرید. ببینید رزولوشن بالا را ترجیح می‌دهید یا نمایشگر سریع تر را بر می‌گزینید. همچنین در نظر داشته باشید کدام نرم افزار مختص لپ‌تاپ گیمینگ برای شما مفیدتر خواهد بود.در مجموع به خاطر داشته باشید که عمر باتری خوبی را از یک لپ‌تاپ گیمینگ نمی‌توان انتظار داشت. امیدواریم با مد نظر قرار دادن نکات ذکر شده در این مقاله، انتخاب صحیح و مطلوبی داشته باشید.

منبع: Tomshardware

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − چهار =

بازگشت به بالا